Friday, September 5, 2008

WAHBAH ZUHAILY DIBELI OLEH GOLONGAN AL-WAHHABIYAH


Disediakan oleh;
Abu Lehyah Al-Kelantany
0133005046



بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين, مكون الأكوان, مدبر الأزمان, الموجود أزلا وأبدا بلاكيف ولاجهة ولامكان , والصلاة والسلام على محمد سيد الأنبياء والمرسلين, وعلى ءاله الطاهرين وصحابته الطيبين, اما بعد




Firman Allah SWT:
“Wahai orang-orang yang beriman, apabila datang seorang fasiq kepada kamu membawa berita, periksalah ia terlebih dahulu. Agar nanti jangan kamu menghukum sesuatu kaum dalam keadaan jahil (terhadap apa yang benar), lantas kamu kemudiannya menyesal atas apa yang telah kamu lakukan” (Surah Al-Hujurat 49 : 6).

Kebenaran itu adalah bilamana seseorang itu bertepatan dengan Al-Quran dan Al-Hadits, juga Ijmak ulamak. Tetapi bila seseorang rebah dek kerana harta benda, lantas tidak lagi memandang kepada kebenaran, sanggup bersetongkol dengan golongan Al-Wahhabiyah untuk mendapatkan kemasyhuran, mencari populariti ramai, ketika itu beliau bukan lagi sandaran bagi umat Islam. Bahkan beliau sendiri menjadi musuh di dalam selimut yang menikam di sebalik tabir. Cinta dunia sebegini ibu segala kejahatan, kerana tamak haluba kepada harta benda dan populariti sanggup seseorang itu menggadai agama tercinta kepada golongan al-Wahhabiyah. Maka tidak pelikla kalau selama ini kenapa Wahbah Zuhaily sering berulang-alik ke Saudi Arabia dan boleh mempunyai hubungan yang erat dengan Masyayiekh Wahhabiyah di sana.


Kebenaran tetap kebenaran. Janganlah kita mencintai seseorang itu sebelum ditimbang dengan neraca syarak segala perbuatan, iktiqod dan berbuatannya. Itulah pesanan kebanyakan guru-guru hamba di pondok. Perbincangan berkaitan dengan topik kali ini memerlukan dada yang lapang tanpa bersikap taasub kepada mana-mana pihak. Keluarnya Al-Wahhabiyah dari kelompok Ahlus Sunnah Wal-jama'ah adalah sesuatu yang mashyhur dan tidak dapat dipertikaikan lagi. Oleh itu, pandangan Wahbah Zuhaiy ditolak oleh Ulamak-ulamak Islam, kerana sayz beliau dari ulamak-ulamak yang muktabar yang berjuang menjaga keutuhan dan kelestarian Akidah Islamiyah.


Sikap yang amat mengecewakan,Wahbah Zuhaily memuji dan menggelarkan Muhammad Bin Abdul Wahhab sebagai Mujaddid "secara zuran wa buhtanan". Wahbah Zuhaily mengatakan didalam kitabnya ini bahawa Muhammad Abdul Wahhab sebagai "Ketua Pembangunan dan Pembaharuan Agama yang amat dinanti-nantikan"( Za'im An-Nahdhothi Ad-Diniyyaty al-Ishlaahiyyaty Al-Muntazhor". Muhammad Abdul wahhab pada tanggapan Wahbah Zuhaily sebagai orang yang memperbetulkan akidah Islam (ala za'mihi). Padahal yang sebenarnya Muhammad Abdul Wahhablah yang telah mengkafirkan Umat Islam secara keseluruhannya. Cuba lihat di dalam kitab Kash Syubuhaat.


Mufti Mazhab Syafi’e Ahmad bin Zaini Dahlan W 1304H yang merupakan tokoh ulama Mekah pada zaman Sultan Abdul Humaid menyatakan dalam kitabnya “ Ad-Durarus Saniyyah Fir Roddi ‘Alal Wahhabiyah m/s 42: “ Wahhabiyah merupakan golongan pertama yang mengkafirkan umat islam 600 tahun sebelum mereka dan Muhammad bin Abdul Wahhab berkata: Aku membawa kepada kamu semua agama yang baru dan manusia selain pengikutku adalah kafir musyrik ”.


Mufti Ahmad Zaini Dahlan menyebut lagi di dalam karya tulisannya (( Umaraa-ul Baladil Haram )) m/s 297-298, cetakan Ad-Dar Al-Muttahidah Lin-Nasyr : “ Sesungguhnya golongan Al-Wahhabiyyah apabila memasuki Taif, mereka telah melakukan jenayah pembunuhan secara menyeluruh, dan mereka menguasai orang dewasa dan kanak-kanak, rakyat dan juga pemimpin, membunuh golongan syarif (ahlul bait) dan juga kanak-kanak kecil yang masih lagi di dalam susuan ibunya, tatkala itu mereka menyembelih hidup-hidup kanak-kanak kecil yang masih menyusu di pangkuan ibu mereka, mereka membunuh umat Islam di rumah-rumah dan di kedai-kedai kecil. Apabila mereka mendapati ada satu jemaah umat Islam mengadakan pengajian Al-Quran , lalu bersegera mereka membunuh jemaah tersebut sehingga tiada lagi yang tinggal di kalangan mereka. Kemudian mereka keluar ke masjid –masjid , mereka membunuh seorang lelaki yang sedang rukuk atau sujud dalam solat, dan mereka melakukan rampasan wang-wang dan harta benda, kemudian mereka memijak-mijak mashhaf dengan kaki-kaki mereka, manakala naskhah kitab-kitab Imam Bukhary dan Muslim dan kitab-kitab yang lain dalam bidang hadits, fiqh dan nahu selepas mereka tebarkan di jalanan dan di kawasan-kawasan tanah rendah. Mereka mengambil harta benda orang muslimin, lalu mereka membahagikannya di antara mereka sebagaimana dibahagikan harta rampasan perang (ghanimah) hasil peperangan dengan golongan kuffar.”


Inilah Bukti Wahbah Zuhaily memuji Muhamad Abdul Wahhab, mari kita sama-sama lihat..;



عنده كتاب يسمى : مدى تأثر الدعوات الإصلاحية بدعوة الشيخ محمد بن عبد الوهاب.



((PENGARUH SERUAN-SERUAN PEMBAHARUAN ISLAM OLEH MUHAMMAD BIN ABD WAHHAB))
OLEH WAHBAH ZUHAILY,
SALAH SEORANG TENAGA PENGAJAR FIQH DAN USUL FIQH,
DI KULIYAH SYARI'AH UNIVERSITI DAMSYIQ


cuba lihat kitab beliau ini :



KANDUNGAN KITAB :

MUQADDIMAH.


-DARIPADA MANAKAH MUHAMMAD ABD WAHHAB MEMULAKAN DASAR-DASARNYA, ATAU BAGAIMANAKAH SEMPURNANYA PEMBENTUKAN SYAKHSHIYYAH.
-DAN BAGAIMANA CARA PEMBAHARUAN DISISINYA.
-PENTAKSISAN DASAR-DASAR YANG DISERU OLEH MUHAMMAD ABD WAHHAB DAN MENGISLAMISASIKANNYA.
-KEMBALI KEPADA ISLAM IAITU KEPADA PERMULAAN ISLAM.
-MENGIKHLASHKAN TAUHID DARIPADA KESYIRIKAN.
-MENGINKARI TAWASSUL DENGAN PARA WALI DAN PARA ULAMAK SOLIHIN.
-MEMBENTERAS BIDA'AH DAN KHURAFAAT..
-KESAN SERUAN MUHAMMAD ABD WAHHAB DI DALAM DUNIA ISLAM, KESANNYA DI KEPULAUAN ARAB, KESANNYA DI HINDI, KESANNYA DI SUMATERA, KESANNYA DI MAGHRIBI DAN JAZA-IR, KESANNYA DI TUNISIA, KESANNYA DI LIBIA, KESANNYA DI AFRIKA, KESANNYA DI SUDAN, KESANNYA DI MESIR, KESANNYA DI SYAM, KESANNYA DI IRAQ, KESANNYA DI TURKI, KESANNYA DI YAMAN,....


kitab ini dibentangkan bersama panel-panel Wahhabiyah yang lain seperti ;

-Bin Baz
-Soleh Usaimin
-dan lain-lain

Perbentangan untuk mengagungkan Muhamad Abdul Wahhab dengan slogan merayakan " Minggu Muhammad Abdul Wahhab". bertempat di Riyadh, Saudi Arabia di bawah kelolaan University Islam (alaza'mihi) Muhammad Ibn Sa'ud Al-Islamiyah. Kitab Wahbah Zuhaily ini di terbitkan dan dilampirkan dengan kitab-kitab Pembentang yang lain, kemudian dijadikan sebuah kitab besar yang berjudul " Buhuts Minggu Muhammad Abdul Wahhab" sebanyak dua jilid. Tajuk perbentangan Wahbah Zuhaily dimuatkan pada jilid yang kedua. Mari sama-sama lihat...


Inilah antara sebab kenapa Wahbah Zuhaily mencemburui Ahbash ( nama yang diberikan oleh golongan al-wahhabiyah, mereka sebenarnya adalah pengikut Abul Hasan Al-Asy'ary dan bermadzhab Syafie). Bila mana hati sudah cenderung dengan golongan Al-Wahhabiyah sedikit sebanyak akan menentang Ahlus- Sunnah Wal-jamaah. Tetapi berselindung dan bersembunyi di sebalik celahan jutaan Umat Islam yang melata. Peluang beginilah yang digunakan oleh Abu SyuAib Al-Kazzab ( Khairul Anwar bekas pelajar UIAM yang taasub dengan fahaman Wahabi) untuk mentohmah dan memfitnah Muhaddits Syeikh Abdullah al-Harary Al-Habasyi di dalam majalah i. Kitab upacara merayakan "Minggu Muhammad Abdul Wahhab ini" ada dengan penulis..sesiapa yang ingin kebenaran, bersedia berlapang dada boleh dapatkan dengan beberapa syarat dan prosedur tertentu..insyaAllah..Disediakan oleh;



Abu Lehyah Al-Kelantany
0133005046
http://abulehyah.blogspot.com/




al-faqir ilallah :

al-faqir Ila Allah :
http://www.abu-qusyairy.blogspot.com/
abuqusyairy@yahoo.com




No comments: